24 listopada 2016
Z całą pewnością rynek internetowy zmienia się w zastraszającym tempie. Pojawiają się kolejne aktualizacje algorytmów, coraz szybsze łącza internetowe w tym również mobilne (jak donosi raport Digital In 2016) połączenia internetowe z telefonów na całym świecie generują obecnie ponad 4,5 eksabajtów w każdym miesiącu. Wiadomo zatem, że ruch mobilny ma obecnie kolosalne znaczenie i jest w stanie realnie podnieść konwersję strony czy sklepu internetowego. Ponadto, coraz nowsze zmiany algorytmów wyszukiwarki Google, ewidentnie pokazują, jak dużą uwagę należy poświęcać tej właśnie kwestii.
Jakie jest stanowisko Google w sprawie mobile?
Wyszukiwarka Google kładzie bardzo duży nacisk na rozwój wersji mobilnych i wsparcie w tym zakresie. Mając świadomość ogromnego wzrostu ruchu właśnie z tego źródła stopniowo dostosowuje nie tylko swój algorytm wyszukiwania, ale i narzędzia jakie udostępnia. Dowodzą tego zresztą twarde statystyki, które mówią, że w roku 2013 ruch mobilny wynosił zaledwie 13%. Dziś natomiast np. w „USA 94% użytkowników smartfonów szuka lokalnych informacji za pomocą telefonu. Co ciekawe, 77% wyszukiwań na urządzeniach mobilnych ma miejsce w domach lub w pracy”. Warto też wspomnieć, że już w 2014 roku w narzędziu Search Console pojawiła się osobna zakładka monitorująca właśnie ruch mobilny.
Aktualnie Google dopracowuje aktualizację, która będzie bazowała w pewnym sensie na dwóch bazach danych, gdzie jedna będzie odpowiadała za wyświetlanie stron klasycznych. Kolejna natomiast będzie wyświetlała tylko strony mobilne.
Najważniejsze korzyści posiadania strony mobilnej:
Jak zatem udało się już ustalić, responsywne strony internetowe są dzisiaj kluczem do skutecznego funkcjonowania w świecie Internetu. Poniższe statystyki przedstawiają, jak bardzo dynamicznie z roku na rok rośnie liczba aktywnych użytkowników smartfonów i tabletów, którzy codziennie spędzają za pomocą mobilnego Internetu w sieci i różnych aplikacjach nawet 1 godz. 17 min (wg raportu Digital In 2016). Strony responsywne umożliwiają uspójnienie przekazu w przypadku kampanii marketingowej, ale na co dzień pomagają także szybko odnaleźć się w interfejsie użytkownikom danej witryny. To jednak nie wszystkie korzyści, jakie niesie ze sobą projektowanie responsywnych stron internetowych.
1. 51% stron internetowych w Polsce, odwiedzone zostały na smartfonach i tabletach
2. 59% dorosłych polaków korzystało w styczniu 2016 r ze smartfonów
3. 75% internautów dokonuje zakupów w internecie, natomiast mobilnie kupuje 24%
4. 46% – procent populacji korzysta z internetu mobilnego w Polsce
5. 63% użytkowników smartfonów deklaruje, że używa go do przeglądania internetu
6. Google wprowadziło algorytm, który faworyzuje strony mobilne – przez telefon kupujemy produkty nawet za 2000zł i więcej
Zaprojektowanie, przygotowanie oraz wdrożenie strony responsywnej wymaga oczywiście dłuższych przygotowań, a także liczniejszych testów ze względu na różnorodność środowisk mobilnych w obiegu.
Podsumowując
Popularność ruchu mobilnego jest obecnie tak wysoka, że nie powinno być żadnych wątpliwości czy warto posiadać taką właśnie stronę, sklep czy blog.
Opracowano na podstawie:
1.http://www.ecommercepolska.pl/files/3214/2493/6753/raport_mShopper_Polacynazakupachmobilnych_luty2015_nowe.pdf
3.http://wearesocial.com/uk/special-reports/digital-in-2016
4.https://mobirank.pl/2016/01/27/mobile-digital-w-polsce-na-swiecie-2016/
Przydatne linki:
1. Test wersji mobilnej Twojej strony:
https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/
2. Poradnik Google na temat wersji mobilnych:
https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/
3. Informacje techniczne Google na temat tworzenia stron mobilnych:
https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/mobile-seo/
Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej
Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.
Katarzyna napisał:
25 listopada 2016
Ja dopisałabym jeszcze, że w przypadku niektórych branż posiadanie mobilnej czy responsywnej wersji strony jest kluczowe biorąc pod uwagę względy wizerunkowe. Również niektóre marki nie mogą sobie na to pozwolić.
Jakub Wasielewski napisał:
25 listopada 2016
Masz rację Kasia! Nie napisałem też, że niektóre branże mogą bazować tylko na wersjach mobilnych. Jak np: Awaryjne otwieranie zamków w mieszkaniu 😉
Agata napisał:
14 grudnia 2016
Z badań, z którymi miałam okazję się zapoznać na temat mobile wynika, że sześć na siedem osób spogląda na swój telefon już w pierwszej godzinie po obudzeniu, a ponad 75% użytkowników w ostatniej godzinie przed zaśnięciem. Z tego wynika, że warto jak najszybciej postarać się o stronę dopasowaną do urządzeń przenośnych, bo nigdy nie wiesz, kiedy trafi na nią potencjalny klient;) Zastanawia mnie wobec jeszcze większego zamieszania wokół mobile za sprawą nowego indeksowania Google czy przełoży się to na wzrost wydatków na reklamy mobilne.