SWL – platforma służąca do pozyskiwania w szybkim czasie dużej ilości linków przychodzących. Linki umieszczane są automatycznie na stronach danego systemu.
SWL to strategia link buildingu powiązana z Black Hat SEO, czyli ryzykownymi i karanymi praktykami budowania widoczności. Systemy wymiany linków były popularne kilka lat temu, obecnie trudno jest znaleźć specjalistę, który upierałby się przy ich skuteczności.
Systemy wymiany linków dzielimy na:
SWL dynamiczne (rotacyjne) – linki występują po kolei na różnych stronach systemu, wybranych przypadkowo, losowo.
SWL statyczne – raz umieszczony link na stronie pozostaje na niej na stałe, dopóki właściciel strony nie postanowi usunąć strony z systemu.
Na SWL składają się często niskiej jakości strony budowane masowo, zapełnione sztucznie wygenerowanymi tresciami o zerowej użyteczności dla przeciętnego internauty.
System wymiany linków powoduje, że użytkownik trafia do sztuczne podlinkowanej witryny, niekoniecznie jednak do najlepiej pasującej do jego zapytania.
Korzystanie z systemu wymiany linków grozi filtrami od google a nawet banem (generalnie każda próba manipulowania wynikami grozi filtrem ale tego typu metody są bardzo ryzykowne) – po początkowym wzroście pozycja zaczyna spadać i trudno jest powrócić na utracone miejsce bez pomocy doświadczonego pozycjonera. W obecnych czasach, swl przynoszą znikomą poprawę pozycji i można sobie tylko zaszkodzić.
Mimo nieopłacalności w dłuższej perspektywie czasowej SWL są używane przez agencje rozliczane „za szybki efekt”. Niestety — ten efekt nie utrzymuje się długo i na stronę najczęściej zostają nałożone filtry.
Tendencja trendów SEO coraz bardziej kieruje się w stronę zmniejszenia nakładów na masowy link building, a zwiększeniu nakładów na działania SEO + content marketing (co nie wyklucza naturalnego budowania linków — można umieścić link np. w artykule sponsorowanym albo gościnnym. Przy okazji rośnie PR marki).
