Słowniczek SEO: U
URL — ang. Uniform Resource Locator
URL to format adresowania zasobów w internecie, ale najczęściej mówimy o nim w kontekście adresu strony internetowej. Adres strony www jest oparty właśnie na formacie URL.
Części składowe adresu URL:
– rodzaj zasobu
w przypadku adresu www będzie to HTTP lub HTTPS (usługa szyfrowanego HTTP)
– część zależna
nazwa domeny, rozszerzenie, ścieżka dostępu
UWAGA! Pamiętaj, że dużym zaufaniem cieszą się domeny narodowe, dla Polski jest to „.pl”
Optymalizacja adresów URL na stronie to podstawowe działanie kompetentnego konsultanta SEO. Niechlujne, przypadkowe URL nie ma prawa pojawić się na stronie, która jest pod opieką agencji SEO lub samodzielnego specjalisty.
Jak powinien prawidłowo wyglądać URL:
– jest krótki;
– posiada jak najmniej liter;
– składa się z słów kluczowych, zgodnych z treścią na stronie;
– separatorami między słowami są myślniki;
– jest łatwy do zapamiętania;
– pokazuje konkretną ścieżkę podstron;
– jest łatwy do zapamiętania;
– pokazuje użytkownikowi (i wyszukiwarce!), co jest zawartością strony.
Czego nie powinno być w adresie URL:
– znaków specjalnych, np.”#”, „&”;
– zbyt dużej ilości znaków (maksymalnie do 100);
– nic nie znaczących ciągów cyfrowych.
Przykładowe SEO-friendly URL:
https://www.the-first.pl/pozycjonowanie-portali-internetowych-5-krokow-do-wiekszego-ruchu/
https://www.the-first.pl/oferta/
Przykłady zoptymalizowanych URL o dłuższej ścieżce dostępu:
http://poligrafiko.pl/pl/sklep/wielkiformat/folia
http://wagaciezka.biz/aktualnosci/udostepniono-odcinek-autostrady-a1-do-granicy-z-czechami
Pomimo dłuższego URL wiesz dokładnie, jakiej treści możesz się spodziewać, prawda? Roboty Google też będą wiedzieć i pokażą strony, kiedy użytkownik będzie chciał kupić folię albo dowiedzieć się o postępach prac na autostradzie. Taki jest cel, prawda?
Przykładowy niepoprawny URL (wymyślony na potrzeby tego tekstu)
Czy domyślasz się, co znajduje się pod powyższym adresem? Czy czujesz się pewnie, wchodząc na tak wyglądającą stronę?
Optymalizacja adresu URL to dopiero początek. Więcej na ten temat dowiesz się z podobnych artykułów:
Meta keywords – co to jest i czy warto brać je pod uwagę?
Trust Rank – co on oznacza i jaki ma wpływ na seo.
Co to jest optymalizacja strony i na czym polega.
