Strona główna » Z klientami po sąsiedzku – SEO lokalne i co musisz o nim wiedzieć

Z klientami po sąsiedzku – SEO lokalne i co musisz o nim wiedzieć

3 lutego, 2023

Jak sprawić, żeby przechodzień zmienił się w klienta? Lokalne SEO pozwoli Ci zaistnieć na wirtualnej mapie i wskaże drogę tym, którzy szukają produktów lub usług takich jak Twoje. Jeśli więc prowadzisz biznes stacjonarny, podejmij działania, żeby pojawić się w lokalnych wynikach wyszukiwania. Z naszych wskazówek dowiesz się, dlaczego to tak istotne i jak pokierować strategią pozycjonowania, żeby osiągnąć dobre rezultaty.

Spis treści:

  1. SEO lokalne – dlaczego jest tak ważne?
  2. Jakie branże muszą dbać o SEO lokalne?
  3. Content lokalny – 3 pożyteczne wskazówki
  4. Pozycjonowanie lokalne a pozyskiwanie linków
  5. Podsumowanie

SEO lokalne – dlaczego jest tak ważne?

Jeśli sprawdzasz czasem liczby wyszukań swoich słów kluczowych, z pewnością zauważyłeś, że dodając nazwę miasta do frazy, zmniejszasz jej zasięg. Zanim jednak uznasz, że optymalizacja pod frazy lokalne nie ma sensu, pomyśl jeszcze raz i weź pod uwagę, jakiego rodzaju działalność prowadzisz. Sklep internetowy wysyłający na całą Polskę? Dobrze, możesz położyć mniejszy nacisk na SEO lokalne. Fryzjer męski w Grudziądzu? W takim razie nie musisz zapraszać na swoją stronę 22 tysięcy użytkowników z całego kraju, bo z pewnością wiesz, że raczej nie przyjedzie nikt z Warszawy czy z Krakowa. Za to 90 osób, które szukało przez frazę „fryzjer męski grudziądz” to 90 potencjalnych klientów. SEO lokalne naprowadzi ich na Ciebie. Nie rezygnuj więc z optymalizacji oraz innych działań.

Google zainteresowało się zachowaniami klientów wyszukujących lokalnie już w 2014 roku, czego efektem był raport „Understanding Consumers’ Local Search Behavior”. Jego rezultaty były niezwykle ciekawe. Mogliśmy dowiedzieć się na przykład, że większość wyszukiwań ze smartfona, wpisanych w drodze lub w sklepie ma intencję lokalną. To znaczy, że jeśli widzisz przechodnia wpatrzonego w telefon, jest około 56% szans, że sprawdza obiekty w pobliżu. Być może za chwilę skieruje się do Ciebie?

Źródło: Raport Google „Understanding Consumers’ Local Search Behavior”

Druga ciekawa rzecz to rosnące prawdopodobieństwo dokonania zakupu. Około 7% nielokalnych wyszukiwań kończy się dokonaniem transakcji. W przypadku wyszukiwań lokalnych będzie to 18%!

Źródło: Raport Google „Understanding Consumers’ Local Search Behavior”

Warto też wiedzieć, że 1 na 3 klientów wyszukuje dany biznes lokalny zanim odwiedzi placówkę. Jak się okazuje, warto zadbać o lokalną podstronę i dobre pierwsze wrażenie zrobić jeszcze zanim odwiedzający przekroczy próg. Przygotuj też dobre opisy produktów i upewnij się, że jesteś konkurencyjny. Niektórzy mogą sięgnąć po smartfona, żeby porównać ceny i wyszukać informacje o danym produkcie.

Źródło: Raport Google „Understanding Consumers’ Local Search Behavior”

Jakie branże muszą dbać o SEO lokalne?

SEO lokalne to strategia warta rozważenia dla każdego, kto prowadzi biznes stacjonarnie. Jeśli posiadasz jedną lub kilka placówek, do których chcesz zaprosić klientów, zwiększysz w ten sposób swoje szanse. Jednak jest kilka sektorów, w których szczególną uwagę należy przywiązać do pozycjonowania lokalnego, gdyż przedsiębiorcy mogą na nim bardzo mocno skorzystać. Sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Branże, dla których SEO lokalne jest kluczowe:

  • Prawnicy, radcy prawni, kancelarie – Szczególnie jeśli wyniki lokalne uwzględniają możliwość szybkiego wykonania telefonu. Ludzie w krytycznych sytuacjach często poszukują darmowych konsultacji.
  • Lekarze, zawody medyczne – Tutaj szczególnie docenia się placówki medyczne w pobliżu. Przycisk „Trasa” w wyszukiwaniu lokalnym ułatwia życie wielu pacjentom.
  • Hydraulicy – Nagły przypadek, potrzebna szybka pomoc i wówczas potencjalny klient uskutecznia wyszukiwanie lokalne. Warto mieć swój numer na widoku.
  • Restauracje – Menu dostępne online oraz dbałość o dobrą średnią ocen w Profilu Firmy to podstawa dla restauracji. Jeśli o to zadbasz, zwiększysz obroty.

Content lokalny – 3 pożyteczne wskazówki

Tworzenie strategii pozycjonowania lokalnego to zadanie, które będzie wymagało indywidualnego podejścia. Jednak przedstawiamy 3 uniwersalne wskazówki.

  1. Lokalne frazy z nazwą miasta to nie wszystko. Warto sprawić, żeby treść była tą lokalnością nacechowana. Należy odnosić się do kwestii, które dotykają bezpośrednio mieszkańców danego miasta czy dzielnicy oraz wspominać o konkretnych punktach orientacyjnych.
  2. Profil Firmy w Google – musisz go mieć i go aktualizować. Adres, telefon, godziny otwarcia to informacje, które zawsze muszą się zgadzać i być dobrze widoczne.
  3. Linkuj lokalnie w obrębie swojej domeny. Jeśli masz kilka podstron odnoszących się do gałęzi Twojej działalności w innych miastach lub dzielnicach, połącz je siatką linków. Upewnij się, że klienci będą wiedzieli, gdzie mogą Cię znaleźć.

Pozycjonowanie lokalne a pozyskiwanie linków

Chcesz wypozycjonować się lokalnie? Jeśli optymalizacja strony już wykonana, a Profil Firmy dopracowany, zatroszcz się o pozyskanie linków zwrotnych. Z jakich źródeł warto je zdobywać:

  • katalogi firm lokalnych i tzw. NAPy,
  • lokalne strony branżowe,
  • strony lokalnych partnerów biznesowych,
  • lokalne portale informacyjne.

Podsumowanie

  • SEO lokalne to działania, które mają za zadanie umieścić Twoją stronę wyżej w wyszukiwaniach lokalnych. Jest szczególnie istotne dla przedsiębiorców prowadzących biznes stacjonarnie.
  • Wyszukiwanie lokalne częściej kończy się sprzedażą i pozwala klientom łatwiej Cię znaleźć.
  • Rożne aspekty wyszukiwania lokalnego mogą okazać się ważne, zależnie od branży. Jednak szczególnie powinno się dbać o widoczność swojego numeru kontaktowego, adresu oraz dobre opinie.
  • Warto zatroszczyć się o dobranie lokalnych słów kluczowych, treści nacechowane lokalnie, a także odpowiednie linkowanie. Profil Firmy w Google to must have!
  • Pozyskuj linki ze stron, które dotyczą lokalnych spraw, a także z katalogów.

Autorzy bloga

Jakub Wasielewski

Kategorie wpisów

Skontaktuj się z nami!

791 000 572biuro@the-first.pl

Możesz również napisać!


    The First Sp. z o.o.

    ul. Sportowa 18-20
    87-100 Toruń
    thefirst
    The First Sp. z o.o.
    ul. Sportowa 18-20
    87-100 Toruń
    Wszystkie prawa zastrzeżone © 2025 the-first.pl
    Wykonanie The First